Feed on
Posts
Comments

2011: Šiandien prieš 60 metų
Trumpa frazė iš Wikipedijos:
1951 – Jackie Brenston, with Ike Turner and his band, records „Rocket 88“, often cited as „the first rock and roll record“, at Sam Phillips’ recording studios in Memphis, Tennessee.

Tai va, paklausykime pirmojo rok-n-rolo. Juk turėjo būti kažkas pirmas, ar ne?

Rocket 88 (Original Version) – Ike Turner/Jackie Brenston

A propos: jei kas atidžiau žiūrėjo videoklipą, tai apart muzikantų galėjo pastebėti du kultinius to meto objektus:
– mergina juodais apatiniais drabužiais, besimaunanti kojines – tai legendinė Bettie Page, to meto pin-up karalienė, kurios kultas JAV atgimė 1980aisiais ir tebesilaiko iki šiol (garsioji Dita von Teese yra copy-paste nuo Betės ir tuo didžiuojasi). Tarp kitko, labai įdomi biografija, kaip mergina, pozavusi to meto labai jau laisvoms nuotraukoms, po penkių tokio darbo metų grįžo į religiją ir joje liko iki pat mirties 2008aisias. Kartais užmąstau parašyti šįbeitą apie ją ir to meto pin-up`ą (kuriame po karo sudalyvavo ir visiškai neaprengta Marilyn Monroe) kaip tikrai įdomų reiškinį, ale tai laiko nerandu, tai vidinė savicenzūra suveikia – tema su grifu (S) gi 😛
– automobilis ir yra Oldsmobile 88 su Rocket V8 varikliu, nuo kurio ir kilo dainos pavadinimas. Kultinis aparatas.

2009: Šiandien prieš 75 metus

Šįkart nereikėjo našyti Wikipedijos, kad primintų kokį istorinį įvykį – įvykis pats atėjo pas mane e-muilu 😉 Gal kažkas prisimena prieš kurį laiką mano rašytą žinutę apie Citroen Traction Avant Lietuvoje. Šiandien savo e-muilo dėžutėje radau to automobilio savininko laišką su nedideliu bet įdomiu straipsniu apie Traction Avant sukūrimą. Pasirodo, būtent 1934.03.03 TA buvo pristatytas plačiajai visuomenei, taigi man tai tikrai istorinis įvykis. Taigi, žemiau be redagavimų pateikiu gautą straipsnį.

Šiemet Citroenų mylėtojų klubai (ir ne tik jie) visoje Europoje ir pasaulyje paminės Citroen Traction Avant modelio sukūrimo ir pristatymo visuomenei 75-ąsias metines.

Kuo gi ypatingas šis Citroen’as automobilizmo istorijoje?
Pirmiausia – tai kokybiškai naujo mąstymo automobilio koncepcijoje įvedimas. Priekinių ratų trauka (homokinetiniai kardanai), nešantis (monokoko tipo) kėbulas, nepriklausoma visų ratų pakaba, minkštai pakabintas(“plaukiantis”) variklis, hidrauliniai stabdžiai – tai toli gražu nepilnas sąrašas to meto naujovių, kurias daugelis automobilių gamintojų ėmė taikyti savo gaminiuose tik po gero dešimtmečio.
Kas gi buvo tie pionieriai, ryžęsi pakeisti iki tol vyravusią klasikinio automobilio konstrukcijos koncepciją ?
Tai genialusis Andre Citroen’as – inžinierius , vadybininkas, idėjų generatorius; dizaineris Flaminio Bertoni ir grupė mažai žinomų prancūzų inžinierių kuriems vadovavo Andre Lefebvre.
Andre Citroen (*1878.02.05 † 1935.07.03) –mišrioje santuokoje gimęs penktas vaikas buvo protingas, nuovokus, imlus mokslams. Anksti neteko tėvo. 1900 metais, būdamas 22 metų, Andre baigė Ecole Polytechnique, įgydamas plataus profilio inžinieriaus specialybę. Pirmus savarankiškus žingsnius pradėjęs kaip karininkas – inžinierius, Andre Citroen’as greitai suprato, kad jo stichija –gamybos organizavimas.
Kažkur Lenkijoje (kalbama, kad tekstilės fabrike), nužiūrėjęs dvigubas sraigtines pavaras (chevron) , įsigijęs patentą organizavo gamybą iš metalo ir labai greitai spėjo pagarsėti kaip talentingas gamybos organizatorius. Užsitarnavęs gerą reputaciją , Andre pajuto platesnės veiklos poreikį. Perėjęs į automobilių gamybą per trumpą laiką išjudino Prancūzijos automobilių gamybos rinką laikmetį lenkiančiais modeliais. Ι pasaulinis karas šiek tiek sujaukė Andre planus, nes kaip atsargos kapitonas buvo mobilizuotas, tačiau iš karto pasižymėjo kaip organizatorius gaminant sviedinius patrankoms. Jo pastangos buvo tokios sėkmingos, kad po karo buvo apdovanotas Prancūzijos Garbės Legiono ordinu.
Išrinktas Prancūzijos automobilių gamintojų asociacijos Prezidentu, kaip brandus masinės gamybos organizatorius 1924 metais Andre Citroen’as apsilanko JAV Ford’o gamyklose. Gamybos organizavimas, mastai ir pobūdis padarė didžiulį įspūdį . Veikiamas masinės gamybos idėjos, kviečia Ford’ą prisijungti prie automobilių masinės gamybos Europoje(ir konkrečiai Prancūzijoje), tačiau nesulaukęs pritarimo pradeda veikti. Įkuria “Sociate Anonyme Andre Citroen” su 100Mln. Prancūzijos frankų kapitalu. Suburia talentingų inžinierių, automobilių gamybos specialistų būrį ir per labai trumpą laiką į rinką išleidžia naujus , konkurencingus modelius. Dvigubos eglutės- Citroen ženklas tampa žinomas visoje Europoje.
1925m. ant Eifelio bokšto atsiranda CITROEN šviečiantis užrašas sudarytas iš 250.000 elektros lempučių. Kiekvienos raidės aukštis – 30m. Užrašas degė 10 metų – iki pat A.Citroen’o mirties.
Jau 1927 metais Citroen tampa didžiausiu automobilių gamintoju ne tik Prancūzijoje bet ir Europoje- kasdien pagamindamas 400(!) įvairių modelių automobilių. Teikdamas didžiulę reikšmę savo automobilių populiarinimui ir reklamai Citroen dalyvauja “beprotiškuose” maratonuose per Afriką, Marco Polo keliais į Pekiną ir kitur. 1933m. Citroen automobilis Petite Rosalie tarpe kovo 15 ir liepos 17 Monthery autodrome pagerina daugybę Pasaulio rekordų, tarp kurių pats svarbiausias – 300.000km pravažiuota vidutiniu 93km/h greičiu ( 186.000Mylių – 58Mph).
1929 m. spalio mėnesį pasaulinė ekonominė krizė atėjo į Europą. Prasidėjo recesija. Reikėjo naujų idėjų ir skubių ir ilgalaikių sprendimų padėčiai taisyti. Citroen’ą užvaldo idėja sukurti nebrangų, ekonomišką automobilį tinkamą plačioms masėms.
1932m. į savo idėjų lauką įtraukęs Flaminio Bertoni ir kiek anksčiau Andre Lefebvre, Andre Citroen’as pristatė kūrinį (Traction Avant) , kurio triumfo nesulaukė – mirė 1935 m. liepos 3 d.
Be visa ko reikėtų pažymėti, kad Andre Citroen’as buvo toks įžvalgus parenkant kūrybinius kadrus, kad minėtieji savo srities specialistai stebino Europą ir pasaulį savo kūriniais dar 25 metus po Citroen mirties.
Flaminio Bertoni (*1903.01.10 †1964.02.07) – italas Paryžiuje. Taip trumpai galima apibūdinti šio talentingo dailininko, skulptoriaus, dizainerio gyvenimo liniją.
1922m. atvykęs į Paryžių studijuoti dailės, su nedidelėmis pertraukomis jame praleido visą savo kūrybinį gyvenimą. Dalyvavo daugybėje įvairiausių parodų, pelnė daugybę apdovanojimų. Vis dėl to labiausiai pasauliui liko žinomas kaip Citroen’ų Traction Avant, 2CV , HY ir DS kūrėjas- dizaineris.
1932m. Andre Citroen’o pakviestas Bertoni įsijungė į Lefebvre vadovaujamą kūrybinę grupę. Kalbama, kad Flaminio Traction modelį ¼ masteliu nulipdė iš molio per vieną naktį. Tačiau idėjos, techniniai sprendimai, aerodinamikos žinios buvo kaupiamos ne vienerius metus. Tuo metu Paryžiuje vyravęs Art Deco stilius veikė ir dizainerių vaizduotę.
Traction modelis puikiai atspindi to laikotarpio automobilių dizainerių (stilistų) kūrybinius ieškojimus. Vieniems pasisekdavo(Bertoni), kitiems mažiau. Būdamas dideliu novatoriumi, Bertoni savo dizainu toli lenkė laikmetį- tuo suteikdamas Citroen’ams dizaino išskirtinumą, kuris iki šiol išlieka Citroen’ų vizitine kortele.
Andre Lefebvre (*1894.08.19 †1964.05.04) – tamsus arkliukas-kupriukas Citroen’o arklidėje. Iki ateinant pas Citroen’ą, Lefebvre dirbo Avions Voisin gamykloje, kuri be lėktuvų gamino ir automobilius. Dalyvaudamas eilėje kūrybinių projektų, tarp jų ir sportinių automobilių kūrimo, Andre aviacijoje sukauptas žinias taikė žemėje.
Dirbdamas Citroen gamykloje, Andre Lefebvre gavo užduotį- surinkti kūrybinę grupę PV (Petite Voiture – “mažo automobilio”) sukūrimui. Trumpai – užduotis tokia:
nedidelis automobilis 4-5 asmenims vežti, svoris apie 800kg., maksimalus greitis iki 90-100km/h., kuro sunaudojimas apie 7-8ltr./100km., automatinė pavara, 7CV (fiskalinės AG).
Lefebvre su savo grupe pasirinko priekinių varomųjų ratų koncepciją, tuo metu dar mažai taikomą. Kaip ir visi kūrybiniai ieškojimai, Traction prototipai buvo labai probleminiai ir kėlė daug galvosūkių jo kūrėjams. Pavyzdžiui sumanyta dviejų pakopų automatinė pavarų dėžė pasirodė per sudėtinga eksploatuoti, dažnai gedo, todėl teko vietoje jos montuoti 3-jų pavarų mechaninę dėžę. 1,3 Ltr. 32 AG variklis taip pat pasirodė per silpnas. Daug problemų sprendimų sukėlė nešančio kėbulo konstrukcija, kadangi iki tol visi automobiliai buvo rėminiai.
Konstruktoriai ir bandytojai dirbo išsijuosę tobulindami pirmąjį Traction Avant automobilį. Kaip ir visame kame pirmiems, taip ir Traction kūrėjams teko nueiti ilgą kūrybinio proceso kelią: bandymų, klaidų, jų ištaisymo kelią, kol pagamino galutinį rezultatą – automobilį Traction Avant 7A. Įvairių modifikacijų pavidalu šis unikalus automobilis buvo gaminamas 23 metus, t.y. iki 1957 metų. Visi vėlyvesni Citroen modeliai pagaminti remiantis šio automobilio kūrimo ir eksploatavimo patirtimi.
Prie visa to verta pažymėti, kad XX amžiaus automobilio rinkimų sąraše (Car of the Century Nominee) – Traction Avant išrinktas tarpe 100 geriausių automobilių. Dar daugiau, patyrusių ir autoritetingų ekspertų tarptautinė grupė iš šio šimto išskyrė 26(!) automobilius, kurie jų nuomone padarė didžiausią įtaką automobilio evoliucijos procese. Abėceline tvarka Citroen Traction Avant modelis šiame sąraše yra 7 vietoje…
2008m. lapkričio mėnesį dar buvo žinomi 64 Traction 7A automobiliai išsibarstę po visą pasaulį (vienas iš jų yra… Australijoje). Beje, leidyklos Aidai 2005m. išleistame fotografijų albume “Automobilis Lietuvoje 1918-1940” taip pat rasite įamžintą Traction 7A.
Šiuo metu Lietuvoje yra žinomi du Traction Avant automobiliai. Vieno iš jų nuotrauka pateikiama. Tai Traction Avant 11BL modelis, pagamintas 1952 metais. Automobilis 5 vietų, sveria 1100kg., maksimalus greitis 110km/h. Variklis 1,911 ltr. tūrio, 59AG prie 4000aps./min., suspaudimo laipsnis 6.5 . 100km sunaudoja apie 10ltr. A72 markės bešvinio benzino.

Š.m. liepos mėn.10-13 d.d. Belgijos mieste ARRAS įvyks didelė Traction Avant mylėtojų (ir ne tik jų) šventė “75 HEURES pour 75 ANS “(75 valandos 75 metams), kurią organizuoja Jungtinės Karalystės, Nyderlandų, Prancūzijos ir Belgijos Citroen’ų mylėtojų klubai. Daugiau informacijos rasite: www.75heurespour75ans.com
(c)V.M.

24 Responses to “Kovo 3 prieš NN metų”

  1. MariukasM parašė:

    Įdomi istorija. Su malonumu perskaičiau.

  2. grumlinas parašė:

    Parašė fotkėje esančio TA savininkas. Laukiu-nesulaukiu šiltesnio oro apžiūrėti aparatą 🙂

  3. xminde parašė:

    Susekiau iš kur siūlas eina 🙂 – http://www.uostinetojas.lt/lt.php/pradzia , bet ko gero tai bus saviniko jaunimo aistra, nes jis dievagojosi, kad nėra labai jau artimas technologijoms :).

  4. grumlinas parašė:

    @xminde – yep, taškas būtent tas, ir šunės būtent tame awtamabyliuje 😉

  5. scania parašė:

    Jau norėjau dėti nuorodą į Citrinos straipsnį, ale jau pavėlavau 🙂

  6. grumlinas parašė:

    @scania – tai kad aš pusdieniu anksčau nei „Citrina“ papostinau 😀 Ir mažumėlę tekstą kosmetiškai aptvarkęs (tsssss 😉

  7. scania parašė:

    Matau – ir tyliu 😀
    Net ir be kosmetikos puikus straipsnis. Ir istorija – romantiška, pradžia, išradimai… 🙂

  8. grumlinas parašė:

    Šiaip aš Lietuvoje turbūt daugiausiai domėjausi Andre biografija 😉 , pas mane puslapyje ji išdėstyta – fantastiška asmenybė buvo, vienok. Būsi kada Paryžiuje – aplankyk jo kapą, savotišks jausmas pagalvojus, kad be jo auto-pasaulis būtų gana kitoks 😉

  9. xminde parašė:

    Ale aš iš autoriaus supratau, kad tas auto Lietuvoje žiemą atsirado, bet iš foto matyti, kad jis dar krūmams žaliems esant ant Lietuvos puikavosi :).

  10. grumlinas parašė:

    @xminde – be to, sprendžiant iš laimingų šunų tame TA – vėlyvas ruduo IMHO

  11. xminde parašė:

    nieko, sulauksime vėl tų krūmelių ir jamsime mes tą TA urmu :), ir padarysime normalią fotosesiją, kad nebūtų kreivas jis ;).

  12. grumlinas parašė:

    Aha, fotosesiją pavasariop būtinai

  13. liuka parašė:

    tai gi sie „ciucekai“ pavaizduoti ant musu l.megstamo lenku gaminamo „Dog in the fog“
    senai jau minti audziau-kazkas cia tam aluje uzkoduota:-)

  14. grumlinas parašė:

    @liuka – taigi kai žmogas nusialina tuo alumi, tai nosimi žemę aria kaip tie ciucėkai 😉

  15. Alisa parašė:

    Tie ciucekai – tai bigliai 🙂 Bet nosimi žemę aria visada, mat siaubingi uostinėtojai…

  16. xminde parašė:

    -> Alisa, jūsų meilas ir išdavė kur čia šuo pakastas :), nemaža šių smagių pifukų bendruomenė ant Lietuvos :).

  17. grumlinas parašė:

    Nu ir mūsų mažasis basetėlis, palei žemę nosimi braukdamas, ausimis šluojasi takelius kojoms 😉

  18. Voldemaras parašė:

    Ačiū, kad prisimenate. Labai nostalgiškai nuskambėjo…

  19. Taškas parašė:

    Na, va, ir kur čia teisybė? Ar bent lygios teisės.
    Gražu tie citroenai iš 2009: Šiandien prieš 75 metus ,
    o kur man parašyti apie 2011?