Feed on
Posts
Comments

2011: Šiandien prieš 206 metus
Trumpa frazė iš Wikipedijos:
1805 – Harmony Society is officially formed.

Prisipažinsiu – iki šiol apie tą bendriją ničnieko nebuvau girdėjęs. Na gal todėl, kad teosofija labai jau mažai patenka į mano interesų ratą. Bet, kalbant apie šią bendriją, reiktų suvokti kai ką kitą – įvairių religinių-socialinių mokymų žmonės tuo metu masiškai emigravo į JAV, kur jie tikėjosi rasti laisvę savo įsitikinimams. Ir rasdavo. Ir, dėkingi už tai, stiprino JAV.

2009: Šiandien prieš 132 metus
Trumpa frazė iš Wikipedijos:
1877 – Louis Renault, French automobile executive (d. 1944).

Žvelgiu į portretą žmogaus, kuris turėjo nugyventi ilgą ir garbingą gyvenimą ir galėjo būti įrašytas į automibilizmo istoriją aukso raidėmis. Vienas iš Prancūzijos (o ir pasaulio) automobilizacijos pionierių, puikus inžinierius ir organizatorius, paleidęs į pasaulį daugybę sėkmingų automobilių modelių, iš esmės sukūręs tanko, kokį mes matome šiandien, schemą – ir visa tai šuniui ant uodegos…
Jo sukurti automobiliai, prieš Pirmąjį pasaulinį karą sudarę absoliučią daugumą Paryžiaus taksi parko, išgelbėjo Prancūziją nuo gėdingo pralaimėjimo prie Marnos upės, operatyviai suvežiodami kariuomenę į mūšio lauką, už ką gavo „Marnos taksi“ pavadinimą.
Karo ir tarpukario metais jis išsijuosęs gamino automobilius ir tankus. Ir jei automobilioų gamybos srityje jo amžinos lenktynės su Citroen baigėsi Citroen pergale, tai karinės technikos srityje jam sekėsi žymiai geriau. Ir tik Citroen firmos bankrotas 1934 metais ir paties Andre Citroen mirtis 1935 metais pagaliau leido Renault išlyginti jėgas. Deja, jo triumfas truko neilgai – prasidėjo Antrasis pasaulinis karas, Prancūzija pralaimėjo ir ją okupavo vokiečiai. Renault, kurio pažiūros buvo pakankamai autoritarinės (skirtingai nuo demokratiško Citroen), neturėjo vidinio konflikto, pereidamas tarnauti vokiečiams. Ir jei Citroen gamykla sabotavo automobilių, skirtų Vokietijos armijai, gamybą, tai Renault gamykla dirbo kuo puikiausiai, tiek gaminant automobilius, tiek remontuojant savo pačių gamybos tankus, kuriuos plačiai naudojo vokiečiai (neleisdavę pražūti jokiems trofejams). Deja, Renault bendradarbiavo su vokiečiais tik iki 1944ųjų, kai į Paryžių vėl grįžo Prancūzijos valdžia. Renault už kolaboravimą buvo suimtas, tardomas ir kalėjime, laukdamas teismo, paslaptingai mirė. Jo gamykla buvo nacionalizuota, tačiau pavadinimas išliko iki šiol.
O ką aš norėjau pasakyti šituo rašiniu? Galbūt tai, kad reikia matyti truputį daugiau, nei profesiniai dalykai, o patriotizmas kur kas svarbiau, nei pažiūrų sutapimas su okupantų idėjomis. Tiesiog būtina išlikti su savo tauta.


Tiesiog, smalsumo dėlei – tarpukariu jo tankai FT17 tarnavo ir Lietuvos kariuomenėje

13 Responses to “Vasario 15 prieš NN metų”

  1. scania parašė:

    Ir Renault, ir Citroen likimai, sakyčiau, tragiški. Kažin, kokie automobiliai dabar važinėtų, jei šie abu kūrėjai būtų lenktyniavę iki senatvės?

  2. grumlinas parašė:

    Na, Citroen kaip buvo, taip ir liko vienu iš progreso lyderių, tik kad amžinai pusžalius sprendimus įdiega ir taip gerą vardą gadina 😀 Paimk paskutinį automados klyksmą – pasukamas lempas – Citroen DSe tas virš prieš 40 metų jau buvo.
    O Renault, kaip kokis prancūziškas Vokswagen, tradiciškai gamina pop-mašinikes masiniam naudojimui.
    Šiaip būtent Renault savo laiku žiauriai apsižioplino, tarpukariu išvijęs atėjusį pas jį darbo prašyti André Lefèbvre, kuris pas Citroen tapo Traction Avant tėvu. Nors va paskui būtent Citroen vadai, paskirti Peugeot, apsižioplino atsisakę uždaromos Matra firmos sukurto vienatūrio awto projekto, kurį paėmė Renault – ir turime Espace, kurio nebepavyti.

  3. Voldemaras parašė:

    Kada Avions Voisn (kompanija, kurioje ilgai darbavosi Andre Lefebvre) dėl finansinių sunkumų paleido Lefebvre, jis įsidarbino pas Louis Renault. Tuo metu Renault siekė atnaujinti gaminamų automobilių parką, todėl reikėjo specialistų su naujomis idėjomis. Po kurio laiko, leidus Lefebvre apsiprasti, Louis Renault pakvietė perspektyvų specialistą išklausyti naujų idėjų. Po penkių minučių
    Lefebvre išstojimo, ponas Renault(pagarsėjęs autoritariniu charakteriu) pašoko ir pasakė pakaks , jis nenori daugiu girdėti „briedovų“ idėjų. Į ką Andre Lefebvre atšovė , kad jis nesiruošia reanimuoti jo „dinozaurų“. Tuo jų bendradarbiavimas ir baigėsi. Louis Renault liepė pašalinti jam iš akių tą akiplėšą…Tolesnė istorija citronistams jau žinoma.
    Dar truputis istorijos: kada šešiasdešimtais metais Renault išleido labai sėkmingą
    modelį R4, pikti liežuviai kalba, kad tai buvo Lefebvre paliktų brėžinių realizavimas…

  4. Minis parašė:

    „… reiktų suvokti kai ką kitą – įvairių religinių-socialinių mokymų žmonės tuo metu masiškai emigravo į JAV, kur jie tikėjosi rasti laisvę savo įsitikinimams. Ir rasdavo. Ir, dėkingi už tai, stiprino JAV.“

    „Tiesiog būtina išlikti su savo tauta.“

    Idomiai man susidejo sios dvi mintys 🙂

    • grumlinas parašė:

      Tik kad kontekstas totaliai kitas

      • Minis parašė:

        Taip, indenu genocidas nebuvo taip viesai skelbiamas ir vertinamas moraliniu aspektu tuo metu kai jis vyko. Zydu ir kitu europos gyventoju zudymas atrodo buvo labiau jauciamas ir matomas. Tik siuo poziuriu mano galva kontekstas skiriasi.

  5. Minis parašė:

    P.S. siek tiek ne i tema: pries savaite ziurejau kaip vienas zmogelis vargsta uzklimpes sniege su savo golpuku, ir is visu jegu mokejo daryti viena dalyka – spausti gazo pedala iki dugno. Jo vaikai aplinkui lakste ir bande isstumti, bet, zinoma, jiems buvo sunku, teko padet. Pagalvojau, kad pas Grumlina, kuris raso automobilinemis temomis net ir zaliems galetu buti koks irasas, kaip issikapanot is sniego ten istrigus, cia prie progos jeiguka. Gero prancuzisko maisto 🙂

    • proffanas parašė:

      Tokio pobūdžio patarimų pilnas internetas. O kas juos skaito?…

    • Njaa parašė:

      Dar labiau ne į temą – mašinos mašinom, sniegas sniegu, bet jei kada prireiktų traukt traktorių iš dumblyno: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dgTFaEilXrE
      Kodėl nebuvau mačius to filmuko vasarą, kai prie Velnio Duobės skendo mūsų pasatas, o kartu su juo bilenkiek kitų mašinyčių ir du traktoriai, bandantys ištraukti visnas kitą iš maurynės…

    • grumlinas parašė:

      Tuščias aiškinimas, metodas „įsiūbuoti mašiną“ kiekvienam skirtingai daeina

      • scania parašė:

        …įsiūbuoti, numesti šonan, atsargiai antru, dasigraužti iki asfalto, keleivis ant kapoto, pirštinė po ratu… Kiekvienu atveju – kitas vaistas 😀