Apsižiūrėjau, kad rašydamas apie transporto temą, visai nepaminėjau kai kurių specifinių automobilių. Taigi, pabandysiu tą padaryti dabar. Nors buvau gerokai nustebintas, kad ganėtinai sunku rasti fotografinės to laikotarpio medžiagos, tad teko panaudoti ir automobiliukų modelių nuotraukų.

Taksi

Naudotis taksi mano tėvams buvo per brangu, tad jokių vaikystės įspūdžių čia neturiu. Tiesiog matydavau gatvėje pravažiuojančias GAZ-21 Volgas su šachmatukais ant šonų (teigiama, kad savo laiku tie šachmatukai buvo raudoni, na bet tikrai neprisimenu – mano atmintis teužfiksavo tik juodus šachmatukus). Bet kokiu atveju šitie taksi ryškai skyrėsi nuo dabartinių – jokių kitokių užrašų ir plafonų ant stogo. Taksi viduje prie priekinio lango dešinėje buvo dvi lemputės žalia ir raudona. Deganti žalia lemputė reiškė laisvą taksi, deganti raudona – užimtą. Iš to kilęs dabar jau nebenaudojamas išsireiškimas „gaudyk žalią žiburėlį“. Kai kurios taksi turėjo dabartinių mėlynų neonkių analogą – kairėje prie vairuotojo įtaisytą violetinę lemputę, švietusią išilgai priekinio stiklo – teigiama, kad tokia šviesa pagerindavo matomumą ir mažindavo rūko įtaką.

UPD. Kolega Taškas papildė mane, kad yra matęs kaip taksi Kaune važinėjančius ir GAZ M-12 ZiM (o kolega Voldemaras papildė papildymą informacija apie tai, jog ZiMas buvo tarpmiestinis taksi), GAZ M-20 Pobeda ir Moskvič-407.

Vėliau vietoje GAZ-21 kaip taksi automobiliai buvo pradėtos naudoti GAZ-24 Volga, tarp kurių pasitaikydavo ir universalų GAZ-24-02. Iš pradžių jos regis irgi buvo be plafonų, bet daugėjant transporto, matyt pasidarė sunku įžiūrėti tuos žalius žiburėlius. Na ir Vakarų pamėgdžiojimas turbūt įtakojo plafonų atsiradimą 😉 Bet kokiu atveju jau man paūgėjus GAZ-24 turėjo plafonus ant tokio uždedamo metalinio lanko, o paskui juos pradėjo tvirtinti tiesiai ant stogo. GAZ-24 kaip vienintelis taksi automobilio modelis ištarnavo iki „perestrojkos“, kai buvo leista užsiimti privačiu taksavimu. Tada gatvėse pasirodė viskas, kas tik turėjo keturis ratus – esame važiavę ir taksi-zaporožiečiu, ir taksi-pobieda, nekalbant apie taksi-žigulius ar moskvičius.
Kalbant apie maršrutinius taksi aka mikriukus, tai jų Vilniuje nebuvo labai daug, o ir kelionė tuomet buvo nepigi – 15kp (troleibusas/autobusas tik 4kp), kas studentui buvo pinigas. Važinėjo automobiliai RAF-2203 Latvija, tad ir vadinami mikriukai buvo tiesiog latvijomis. Analogiškai buvo ir Kaune. Čia prisiminiau įdomų dalyką – kai dukra pradėjo eti į pradinę mokyklą, mano brangiausioji ją reguliariai įsodindavo į mikriuką iki mokyklos, ir vairavęs mikriuką jau kaip,ir pažįstamas ūsuotas vairuotojas net prilėtindavo, kad palaukti. Kai mes persikėlėme gyventi į Vilijampolę, su nuostaba pamatėme, kad mūsų kaimynas – tas pats ūsočius. Gaila, kad neilgai trukus jis mirė nuo vėžio…
Vėliau į mikriuko trasas išriedėjo visoks senas viduje smirdantis šrotas, vadintas „ratuotomis daržinėmis“ – vos ne muziejiniai awto, surankioti iš visos Europos laužynų.

Greitukės

Iš vaikystės teprisimenu tik tokius didelius ilgus greitosios pagalbos automobilius. Šiandien nebegaliu pasakyti, ar tai buvo ZiS-110A, ar GAZ M-12B ZiM. Kur kas aiškiau prisimenu GAZ M-21 Volga universalų modelį GAZ M-22B, naudotą kaip greitukė. Paskui gatvėse pasirodė mikroautobusiukai RAF-977 Latvija ir UAZ-450 / UAZ-452. UAZikai buvo tokie „išpūstžandžiai“, juos dėl savotiškos formos dar vadino „буханка“ (forminės duonos kepaliukas) ir dauguma jų buvo nudažyti karine tamsiai žalia spalva su raudonais kryžiais baltuose apskritimuose. Ėjo kalbos, kad čia taip yra pasiruošta karui – juos bus galima iškart varyti į frontą. Tiesa, Taškas kažkur komentaruose yra paminėjęs, kad Kaune buvo ir Škodos greitukės – Vilniuje aš tokių neprisimenu, bet išsiaiškinau, kad TSRS tikrai naudojo Škoda 1202 modelį kaip greitukę. Pamažu vystantis tarybinam avtopromui, gatvėse pasirodė greitukės GAZ-24-03 Volga, RAF-2203 Latvija ir UAZ-3962, kurios su nedidelėmis modifikacijomis ir išliko iki sovietmečio pabaigos.
Kaimuose kaip greitukė populiarus buvo visureigis UAZ – jo modeliai UAZ-469 ir UAZ-3151 – vėlgi dažyti karine tamsiai žalia spalva su raudonais kryžiais baltuose apskritimuose.

„Voronokai“

Šiandien šis žodis suprantamas tik retam lietuviui, o kadaise jis reiškė UAZ-469 automobilį, naudojamą milicijoje. Prisimenu, kad vaikystėje milicijos automobiliai buvo nudažyti tamsiai mėlyna spalva su raudona juosta ant šono, kas labai gerai visiems asocijavosi su NKVD kepure raudona apačia ir tamsiai mėlynas viršumi. Po Vilnių milicininkai važinėjosi GAZ M-21 ir M-22 Volgomis ir GAZ-69, vadinamais „viliukais“, prisimenant Antrojo pasaulinio karo laikų amerikietiškus visureigius Willys. Esu kartą Žvėryne matęs, kaip į milicijos sunkvežimį PAZ-653A grūdo kažkokią grupę nusikaltėlių, ir vienas jų sugebėjo išdaužti langą, iššokti ir sėkmingai pabėgti. Kaime gi kartkartėmis motociklu (nei tai „Dnepr’, nei tai „Ural“, bet panašiu į tokį, koks sudalyvavo filme „Kaukazo belaisvė“) užvažiuodavo apylinkės įgaliotinis. Iš milicijos mikroautobusiukų prisimenu RAF-977 Latvijas.
Kai milicijos automobiliai buvo nudažyti geltonai su mėlynomis juostomis ant šonų, jie tapo švieseni ir labiau pastebimi. Apart GAZ M-21 ir GAZ-69 jų rikiuotėje pasirodė mikroautobusai UAZ-452 ir RAF-2203 Latvija, lengvosios GAZ-24 Volga ir Moskvič-412, o prasidėjus masinei „Žiguliukų“ gamybai – turbūt buvo naudojami visi modeliai, pradedant VAZ-2101 ir baigiant VAZ-2107. Apylinkių inspektoriai stengėsi persėsti į VAZ-2121 Nivas, kurios turėjo tikrai gerą pravažumą, nežiūrint nelabai kokio techninio patikimumo. Bet kultiniu taip ir liko įvairių modifikacijų „voronokas“ UAZ-469.

Kas domisi senuoju lietuvišku roku, turbūt prisimena tokį grupės Kardiofonas hitą „Šliaužk į kopas“ – ten yra frazė:
Egipto piramidę mes priėjom
Stovėjo va ant ratų keturių
Iš jos išlipo tikras faronas
Toks ilgas, plonas ir geltonas
Man čia iškart kyla dvi asociacijos – 1) „faraonas“ – milicininkas, taip juos tuomet vadinome; 2) „piramidė“ – UAZ-469 – geltonos spalvos ir tokios savotiškos piramidinės į viršų siaurėjančios formos 😀

Atidžiai žiūrintiems nuotraukas turbūt krito į akis rusiški užrašai ant jų: „Скорая медицинская помошь“ (Greitoji medicinos pagalba), „Милиция“ (Milicija), „ГАИ“ (VAI – Valstybinė autoinspekcija) ir didžiuliai tarybiniai herbai. Nauji specialūs iš gamyklos atvykdavo būtent tokie – standartizuotas nudažymas visai Tarybų Sąjungai. Tačiau ankasčiau areba vėliau ateidavo laikas tuos automobilius paremontuoti ir perdažyti. Va tada ant jų ir atsirasdavo lietuviški užrašai „Greitoji medicinos pagalba“, „Milicija“ ar „VAI“. O sovietinio herbo šablono niekas Lietuvoje „neturėjo“, tad priekinės durelės likdavo nekaltai švarios 😉

Senojo mano matyto transporto galerija, papildyta specialiuoju transportu

Categories: autoistorija

15 Comments

Taškas · 2010/03/15 at 10:09

Dėl taksi – pilnesniam vaizdui susidaryti:

a) tikrai buvo taksi – pobiedos. Berods, pilkos sidabrinės su aiškiais „šacmatais“.
Net tokį posakį „Imk, ponička, pobiedą, jeigu čia nepatinka“ seni kauniečiai mena:

http://taxirussia.ru/images/stories/taxi_hist/007_gaz20-1.jpg

b) tuo pat metu buvo ir ZIMai, Kaune gal vienintelis:

http://taxirussia.ru/images/stories/taxi_hist/006_gaz12-1.jpg

c) labai trumpą laiką važinėjo ir Moskvič -407, bet nepasiteisino dėl gedimų. Ši foto gal vienintėlė, nes kartojasi visur:

http://taxirussia.ru/images/stories/taxi_hist/008_842_04.jpg

Adas · 2010/03/15 at 11:06

PAZ-653A „Milicija“ – tokiu ar panašiu esu važiavęs bent keletą kartų, keleivio vietoj, bet gana trumpus atstumus. 🙂

Taškas · 2010/03/15 at 11:17

Dėl taksi – pilnesniam vaizdui susidaryti:

a) tikrai buvo taksi – pobiedos. Berods, pilkos sidabrinės su aiškiais „šacmatais“.
Net tokį posakį „Imk, ponička, pobiedą, jeigu čia nepatinka“ seni kauniečiai mena:

http://taxirussia.ru/images/stories/taxi_hist/007_gaz20-1.jpg

Adis · 2010/03/15 at 12:07

Taksi-zaporožietis (čia apie privatininkus) turėjo būti stipru.

    grumlinas · 2010/03/15 at 13:40

    -> Adis – ne tas mažulis-apvalulis, o ZAZ-968

voldemaras · 2010/03/15 at 12:39

Įsiterpsiu: ZIM’ai taksi buvo tarpmiestiniai pav. Kaunas-Vilnius, arba užsakomieji dideliems atstumams, pav. parvežti karstą kariuomenėje žuvusio lietuvaičio…

    grumlinas · 2010/03/15 at 13:41

    -> voldemaras – ačiū už papildomą info. Šiaip pats galėtum apie awtamabylius Lietuvoje parašyti tokius memuarus, kad maniškiai tikrai nublankų 😉

Taškas · 2010/03/15 at 13:50

Prišiukšlinau čia sudubliuodamas, tai dabar tik vienas, bet koooks apie transportą :

http://www.cha.lt/uploads/posts/2009-10/thumbs/1256708436_4.jpg

Eimantas · 2010/03/15 at 14:49

http://tema.livejournal.com/590675.html – viena yra super nuotrauka, kur kokios 10 rūšių mašinų vienoj foto 🙂

    grumlinas · 2010/03/15 at 14:59

    -> Eimantas – jooo, tramvajofilus ten turėtų ištikri orgazmas 😉 O šiaip biškį gaila, kad Lietuvoje po 2PK nebebuvo tramvajų 🙁

liuka · 2010/03/15 at 23:28

aciu uz kardiofono dainos issifravima.

    grumlinas · 2010/03/15 at 23:56

    -> liuka – rimtai nežinojai?

Comments are closed.

Related Posts

citro

Labai karingi ducyviai

Šiaip Citreon 2CV aka „bjaurusis ančiukas“ labai taikingas automobiliukas, tačiau ir jis buvo pritakomas (ir pritaikytas) karybai. Radau fotkę su perdarytu 2CV, ant kurio užrioglintas sunkusis kulkosvydis MG 151/20. Atrodo įdomiai. Paieškojau dar fotkių, šiaip Read more…

auto

Sakydamas „Reno“, visuomet turiu galvoje…

…“gavno“. Priežastis – Renault yra sąžinės neturintys plagiatoriai, savo laiku pavogę iš Citroen aibę idėjų, kurdami savo Renault 4CV. Kitas jų „žygdarbis“ – iš Citroen pavogta ir užpatentuota stogo ir durų rėmų suvirinimo technologija (Citroen Read more…

istorija

Индiя Lietuvoje

Sunku pasakyti, kas kai kada vyksta žmonių galvose, kai jie daro arba sako ką nors. Kai kada jie sugeneruoja tokių dalykų, kad belieka tik žioptelti: „O kas tai buvo?“ Tai nutinka netgi tada, kai jie Read more…