Feed on
Posts
Comments

Savotiška nuotrauka, tiesa? Automobilis atrodo kiek per didelis, palyginti su uniformuotu vairuotoju. Aišku, tai praėjusio šimtmečio pradžia, maža kokio dydžio tie automobiliai buvo, bet vistiek didokas. Sudomino mane šita nuotrauka, tad iš minčių gavosi įrašas.
Kažkaip esame įpratę, kalbant apie garo panaudojimą transporte, tuoj pat įsivaizduoti du galimus variantus: garvežį ir garlaivį. Tiesą pasakius, taip dažniausiai ir buvo, o garvežiai ir garlaiviai valdė pasaulį beveik pusantro šimto metų – prisimenu, kaip dar kokiais 1965(?), važiuojant iš Vilniaus į Kauną dyzeliniu traukiniu, kartkartėm susitikdavom garvežių traukiamus krovininius sąstatus. O ir bestudijuodamas Maskvoje 1987/88 metais, kai važiuodavau traukiniu „Lietuva“, kai kuriose geležinkelio stotyse dar mačiau ant atsarginių bėgių pristatytas galybes garvežių. Juk karo metu jiems nereikia naudoti naftos produktų, užtenka anglies ar net malkų 😉
Jei pažvelgsim į žmonijos istoriją, būtent garas išlaisvino žmogų. Taip, taip, iš pradžių žmogus kelionėms naudojo gyvūnų jėgą, kaip ir savo darbų primityviam mechanizavimui. Keliavo jis ir vandeniu, o paskui pažabojo vandens jėgą, bet ji tiko tik stacionariam naudojimui – juk nenusitempsi upės paskui save. Vėjo jėga irgi buvo neblogai, bet labai jau nepastovi ir sunkiai suvaldoma. Tad garo mašina, iš pradžių stacionari, o paskui užkelta ant ratų ar įrengta laive, pagaliau leido žmogui nebepriklausyti nuo stichijų įgeidžių ir judėti norima kryptimi. Jeigu tik ten yra galimybė pravažiuoti ar praplaukti.
Kas domisi automobilizmo istorija, turbūt žino, kad pirmasis saviriedis aparatas, sukonstruotas prancūzo Kiuno, buvo varomas garu. Aišku, jis buvo labai jau primityvus, bet važiavo jau nebe bėgiais, o keliu, ir davė pradžią eilei labai įdomių garu varomų bebėgių transporto priemonių. Galbūt apie visą šitą reiks sukalti keletą įrašų, nes šiaip visokie gariniai didližansai, sunkvežimiai ar autobusai ganėtinai įdomus dalykas.
Na, o kaslink nuotraukos – čia JAV prezidentio Tafto 40AG garu varomas automobilis White Model M, nufotografuotas 1909 kovą. Gražus ir įdomus aparatas, bent jau mano akiai 🙂

Nuotrauka iš Shorpy

4 Responses to “Garo jėga: White Model M”

  1. scania parašė:

    Buvo ir įdomių garomobilių:
    http://www.damninteresting.com/the-last-great-steam-car
    Tylesnių ir galingesnių už amžininkus benzininius 🙂

  2. grumlinas parašė:

    A jooo, Doble tai aš žinau, planavau parašyti ir apie jį, ale dabar jau nebeaktualu 😉

  3. scania parašė:

    O kodėl nebeaktualu? 🙁
    Garo mašinos – įdomu 😉
    Man tai gundantis variantas – malkelių įmetei ir pūškuok sau, degalines aplenkdamas… 😀

  4. grumlinas parašė:

    Tai gazogeneratorių nesuknku pasidaryti ir pačiam 😀